Etiske Retningslinjer for Coaching

Mine etiske retningslinjer bygger på et sæt af værdier og principper, der definerer den adfærd, vi som coaches skal følge. De er på linje med standarderne fra nogle af verdens førende coachingorganisationer, herunder EMP, ICI, ICC, ICF og EMCC, med enkelte variationer.

Som internationalt certificerede coaches er jeg – og alle vores certificerede kolleger - forpligtet til at overholde disse standarder i vores coachingpraksis. Overtrædelser kan indberettes til de relevante organisationer og kan i sidste instans føre til tab af certificering.

Dette er din garanti for, at jeg tager mit arbejde alvorligt og altid handler professionelt.

Grundlæggende Etiske Principper

Tillid

Tillid er fundamentet for enhver coachingrelation. For at skabe den bedst mulige coachingoplevelse skal klienten føle sig tryg og have tillid til coachen. Denne tillid opbygges over tid og kræver, at coachen demonstrerer både kompetence og integritet.

Kompetence

  • En coach skal anvende sine færdigheder og viden bedst muligt i hver session.

  • Coachens arbejde skal afspejle kernekompetencerne inden for coaching.

  • Det er coachens ansvar at holde sig opdateret om nye metoder og teknikker i branchen.

  • En coach bør altid være bevidst om sine egne begrænsninger og arbejde på at udvikle sig.

  • Hvis personlige udfordringer påvirker coachingarbejdet, skal coachen søge professionel støtte og om nødvendigt reducere eller afslutte sin coachingpraksis.

Integritet

  • En coach overholder aftaler og handler med respekt og ansvarlighed.

  • Tavshedspligten respekteres fuldt ud, medmindre klienten giver samtykke til andet eller loven kræver videregivelse af oplysninger.

Respekt for Klienten

  • Klienten behandles med værdighed og respekt.

  • Ingen former for udnyttelse – hverken personligt, seksuelt eller økonomisk – må finde sted.

  • Klienten skal give eksplicit tilladelse, hvis deres navn eller feedback anvendes offentligt.

  • Coachen må aldrig forsøge at påtvinge klienten sine egne værdier, overbevisninger eller perspektiver.

Ærlighed

  • Coachen skal være bevidst om sine kompetencer og formidle dem på en troværdig måde.

  • Kun klienter, der matcher coachens ekspertise, bør accepteres i coachingforløb.

Coaching som Profession

  • En coach skal respektere ophavsret, intellektuelle rettigheder og patenter.

  • Anerkendelse skal gives, hvor det er passende, hvis en coach anvender andres materiale.

  • En coach må ikke deltage i aktiviteter, der kan skade coachingprofessionens troværdighed.

  • Hvis en coach opdager, at deres arbejde bliver misbrugt eller fejlagtigt gengivet, skal der træffes foranstaltninger for at rette op på situationen.

Tavshedspligt og Interessekonflikter

  • Alle klientoplysninger behandles fortroligt, medmindre klienten samtykker til videregivelse, loven kræver det, eller der foreligger en situation med alvorlig fare for klienten eller andre.

  • En coach må kun anvende klientrelateret materiale, hvis klienten ikke kan identificeres.

  • Hvis en interessekonflikt opstår i forbindelse med en coachingrelation, er det coachens ansvar at forsøge at løse den i overensstemmelse med de etiske standarder.

  • Når en coach arbejder for en virksomhed og coaches ansattes medarbejdere, skal coachen fra start tydeliggøre, hvilke oplysninger der deles med arbejdsgiveren, samt hvilken rolle coachen har i forløbet. Hvis enighed ikke kan opnås mellem coach, klient og arbejdsgiver, skal coachen afstå fra opgaven.

  • Hvis en coach modtager betaling eller anden kompensation fra en tredjepart for at henvise en klient videre, skal dette oplyses til klienten.

  • En coach kan samarbejde med andre professionelle for at støtte en klient bedst muligt, men kun med klientens tilladelse.

Fremskridt og Evaluering

  • En coach har en systematisk tilgang til at måle og vurdere klientens udvikling.

  • Hvis en klient ikke gør forventede fremskridt, vil dette blive drøftet åbent i coachingforholdet.

  • For at overholde professionelle og lovgivningsmæssige krav kan en coach vælge at føre en journal over coachingprocessen.

  • Skulle det vise sig, at en klient har udfordringer, der ligger uden for coachens kompetenceområde, vil vedkommende blive henvist til en passende fagperson, såsom en terapeut, rådgiver eller læge.

Sikkerhed og Afbrydelser

  • En coach har et ansvar for at sikre, at ingen skade eller fare opstår for klienten, coachen selv eller andre involverede.

  • Hvis coachingforløbet må afbrydes, vil coachen sikre en ordentlig overgang, der kan inkludere en midlertidig eller alternativ coach, afhængigt af situationen.

  • Coaching afsluttes typisk i fælles forståelse mellem coach og klient, ofte ved afslutningen af en forudbetalt kontrakt.

  • Skulle coachen vælge at afslutte et forløb før kontraktens udløb, vil en tilbagebetaling af ubrugte sessioner blive tilbudt.

  • Hvis en klient ønsker at afslutte forløbet før tid, vil eventuelle økonomiske vilkår være afhængige af den indgåede aftale.

Honorar & Betalingsbetingelser

  • Coachen informerer klienten klart og tydeligt om coachingforløbets logistik, betaling og planlægning.

  • Der fastsættes et honorar, som coachen frit kan bestemme, og klienten informeres om dette så tidligt som muligt i forløbet.

  • Hvis der opstår uenighed om betaling, vil coachen tage en konstruktiv samtale med klienten for at finde en løsning.

  • Hvis en klient ikke betaler de aftalte beløb, vil coachen tage de nødvendige skridt i henhold til gældende lovgivning.

Coachens Kernekompetencer

Coachingkompetencer kan opdeles i fire hovedområder, der tilsammen danner fundamentet for en professionel coachingpraksis.

A. Coachingens Rammer

  1. Overholdelse af etiske regler og professionelle standarder

  2. Etablering af coachingaftalen

B. Skabelse af Tryghed og Relation

  1. Opbygning af tillid og fortrolighed med klienten

  2. Nærvær i coachingprocessen

C. Effektiv Kommunikation

  1. Aktiv lytning

  2. Stærke og præcise spørgsmål

  3. Klar og direkte kommunikation

D. Udvikling og Målstyring

  1. Skabe indsigt og bevidsthed

  2. Udarbejdelse af handlingsplaner

  3. Planlægning og målsætning

  4. Opfølgning på fremskridt og ansvarlighed

Detaljeret Beskrivelse af Kernekompetencer

A. Coachingens Rammer

1. Overholdelse af Etiske Standarder

  • En coach forstår og følger de gældende etiske retningslinjer i enhver coachingrelation.

  • En professionel coach kan tydeliggøre forskellen mellem coaching, terapi og rådgivning samt henvise klienter videre ved behov.

2. Skabelse af Klarhed i Coachingaftalen

  • En coach definerer rammerne for coachingforløbet og sikrer, at klienten er bekendt med vilkårene.

  • Aftalen dækker logistik, økonomi, procedurer og eventuel involvering af tredjeparter.

B. Skabelse af Tryghed og Relation

3. Tillid og Fortrolighed

  • En coach skaber et trygt og respektfuldt miljø for klienten.

  • En coach udviser ærlighed, personlig integritet og oprigtighed i alle interaktioner.

4. Nærvær i Coachingprocessen

  • En coach er fuldt til stede i sessionen, arbejder fleksibelt og tilpasser sig klientens behov.

  • Der anvendes humor, refleksion og forskellige perspektiver for at skabe engagement og åbenhed.

C. Effektiv Kommunikation

5. Aktiv Lytning

  • En coach fokuserer på både det sagte og det usagte.

  • En coach spejler, reformulerer og opsummerer klientens udsagn for at sikre forståelse.

6. Spørgeteknik

  • En coach stiller åbne og udfordrende spørgsmål, der fremmer refleksion og erkendelse.

  • Formålet er at hjælpe klienten med at opdage nye løsninger og handlemuligheder.

7. Tydelig Kommunikation

  • En coach formulerer sig klart og direkte.

  • Metaforer og analogier kan anvendes for at illustrere vigtige pointer.

D. Udvikling og Målstyring

8. Skabe Indsigt og Bevidsthed

  • En coach hjælper klienten med at forstå egne tankemønstre og begrænsninger.

  • Målet er at skabe større klarhed og åbne for nye handlemuligheder.

9. Udarbejdelse af Handlingsplaner

  • Sammen med klienten udvikles konkrete og realistiske handlingsplaner.

  • Fokus er på at sikre progression både i og uden for coachingforløbet.

10. Målstyring og Planlægning

  • Coachingplanen indeholder specifikke og målbare delmål.

  • Planen justeres løbende efter klientens udvikling.

11. Opfølgning og Ansvarlighed

  • Klienten opfordres til at tage ansvar for deres handlinger.

  • En coach følger op på aftaler og støtter klienten i at fastholde deres mål.